dissabte, 28 de març del 2009

Novetats fins el 28 de març


Si és el primer cop que visites aquest blog, llegeix primer "De què hem de salvar el pescador Miquel".


Les gestions continuen. Ja he tingut contactes directes amb alguns diputats dels grups de CiU i d’ERC. Tots ells han entès perfectament el cas i m’han manifestat el seu recolzament, així com la intenció de dur a terme les accions que estiguin en la seva mà per tal de corregir aquesta situació absurda.
Espero les respostes dels membres d’altres grups parlamentaris amb els quals també he contactat.

He enviat la documentació que faltava al Síndic de Greuges i espero que les seves gestions segueixin endavant.

Tal com us vaig anunciar, ja va aparèixer la notícia la bisetmanari Hora Nova.
També hi ha un reportatge molt complert, amb vídeo inclòs, a l’edició digital de l’Avui.



Respecte al reportatge de l’Avui, voldria assenyalar que – segons el que el senyor Marsal, capità de Palamós i responsable directe d’aquesta normativa, ha manifestat al diari – sembla que es tracti d’un problema individual meu i d’enfrontament personal amb ell, i que jo no accepto una normativa de caire general. Voldria puntualitzar que el problema no és personal, tot i que la iniciativa de revoltar-se hagi sorgit inicialment de mi. I que tampoc no tinc cap conflicte personal amb aquest senyor, sinó un desacord amb l’aplicació que fa d’aquesta normativa, pensada inicialment per donar flexibilitat als capitans de cada província i que així es pogués adaptar a les condicions particulars de cada lloc i que, en canvi, aquesta facultat està essent utilitzada de manera arbitrària i injusta.

Diu el senyor Marsal, segons el diari Avui, que la supervivència quan una persona cau a l’aigua és de 15 minuts només. Hi trobo un contra-argument només aplicant la lògica: En una barca petita la supervivència és més gran? Perquè amb una barca de 6 metres, de moment, hi puc anar sol legalment. Per no parlar dels que viatgen sols en embarcacions d’esbarjo que, sense l'obligació de portar baranes, com es el nostre cas, poden anar sols en embarcacions de fins a 12 metres d'eslora.
Però també he volgut recollir arguments científics que corroborin o desmenteixin l’afirmació del capità i he trobat això:
Per una banda, al Tratado de cuidados críticos y emergencias, on parla de la hipotèrmia i mort al mar per aigües fredes, es pot consultar una gràfica, on, amb 13 graus de temperatura de l'aigua, que seria la mínima a que arribaríem aquí, amb l’armilla que portem, tenim una esperança de vida de 7 hores, tot i que hi ha casos documentats que han superat aquesta xifra. També diu que a tan sols 10 graus, es poden recórrer nedant fins a 1500 metres.
He trobat també aquest altre document, Hipotermia e Hipertermia, en que s’afirma que una persona despullada pot sobreviure a l’aigua, a una temperatura de 15º, durant tres hores i mitja. Cal dir que nosaltres anem vestits, és clar. En el cas de portar posada l’armilla, com es la nostra obligació, aquest temps es dobla, arribant a les 8 hores.
A tot això, cal afegir que la badia de Roses és plena d’embarcacions d’esbarjo i d’altres embarcacions de pesca, no estem sols al mig de l’oceà, lluny de qualsevol ajuda. A més portem armilles salvavides així com moltes altres mesures de seguretat i hem de demostrar que sabem nedar.

El senyor Marsal també utilitza arguments centrats en la meva persona, com dir que tinc una altra barca més petita que podria utilitzar. Aquesta barca només em serveix a l’estiu, quan està oberta la desembocadura del riu, per pescar llagostins. Però aquest no és el problema. Tant és si jo tinc una o més barques, si fos milionari o pogués viure sense treballar, o si puc o no puc trobar una altra feina, el problema és que la normativa no te ni cap ni peus, i perjudica molts pescadors, no només a mi. Torno a repetir que significarà la fi de la pesca amb arts menors.

Vull agrair les noves mostres de suport, entre les quals la de l’Enric Canela, que a més d’unir-se al grup ha estat tan amable de dedicar a aquesta causa una entrada del seu bloc.


També torno a recordar que si algú vol contactar amb mi, aquesta és l’adreça de correu del blog, i que si voleu continuar ajudant, les coses que podeu fer són:
- Fer difusió d’aquest blog entre les vostres amistats a través del correu electrònic, convidant-los a participar a la campanya.
- Deixar missatges de suport al blog.
- Unir-vos al grup facebook, i convidar tots els contactes que hi tingueu.
- Deixar comentaris de suport a les notícies que vagin apareixent en mitjans digitals.
- Fer que se’n parli, sobre tot si coneixeu a gent relacionada amb el món de la pesca.

Moltes gràcies.

dilluns, 23 de març del 2009

Novetats fins el dia 23 de març

Si és el primer cop que visites aquest blog, llegeix primer "De què hem de salvar el pescador Miquel".

Davant l’oferiment que va fer en aquest mateix blog el senyor José Antonio Donaire (membre del Parlament de Catalunya) estic a l’espera de poder concertar una cita amb ell per parlar del tema.
He contactat també amb diversos diputats a Madrid, rebent d’alguns d’ells una resposta molt positiva. Aniré informant a mida que aquestes gestions donin fruits concrets i públics.
El Síndic de Greuges m’ha respost molt amablement i ara està a l’espera d’una documentació addicional per poder actuar.

Demà surt a L’hora nova un reportatge sobre el cas. També hi ha altres mitjans d’abast nacional que hi estan treballant per informar-ne properament, penjarem els enllaços quan es publiquin.

Hi ha hagut moltes mostres de suport, tant públiques com privades, que vull agrair. El volum m’impedeix fer-ho personalment, de manera que ho manifesto a través del blog.

Molts pescadors i persones del sector m’han ofert el seu suport, però alguns no han deixat cap mode de contacte. En vista a possibles accions futures, o a la possibilitat d’emprendre iniciatives de caire col·lectiu, agrairia que totes les persones del sector que poguessin estar interessades en donar el seu suport actiu m’enviessin un missatge a l’adreça de correu del blog deixant constància del mode de contacte. En cap cas aquesta informació es farà pública, és només per poder-nos organitzar en un futur, si cal. Crec que, tot i que ja hi ha vies de representació, és evident que no s’ha solucionat el problema per les vies ordinàries. També es evident que poden sortir problemes en el futur i no podem estar fent campanyes cada cop que hi hagi una injustícia, estaria bé que poguéssim crear una via més efectiva per tractar tranquil·lament aquests temes i resoldre’ls a favor de tothom en el futur.

A banda d’això, si voleu continuar ajudant, les coses que podeu fer són:
- Fer difusió d’aquest blog entre les vostres amistats a través del correu electrònic, convidant-los a participar a la campanya.
- Deixar missatges de suport al blog.
- Unir-vos grup facebook, i convidar tots els contactes que hi tingueu.
- Deixar comentaris de suport a les notícies que vagin apareixent en mitjans digitals.
- Fer que se’n parli, sobre tot si coneixeu a gent relacionada amb el món de la pesca.

Després de l’èxit inicial, no podem deixar que el tema decaigui, cal que es trobi una solució.

Moltes gràcies.

dijous, 19 de març del 2009

Un nou exemple.

He vist un missatge de suport al blog, on a la Judit no li quedava clar si era l'únic afectat. No és només una causa personal, afecta a tot un col·lectiu de Girona (de moment). I més enllà d'aquest col·lectiu, és dir NO a una manera de fer, que pot estar instal·lada a molts altres col·lectius.
Us explicaré l'últim cas: Ara fa un any, van treure una normativa en que demanava que les embarcacions portessin una balsa. En quedaven exemptes les embarcacions que naveguessin a menys de tres milles de la costa i que tinguessin menys de 8 metres d'eslora. Una balsa d'aquestes val més de 2000€, i això no és el pitjor, després ha de passar periòdicament unes revisions, en que l'han d'obrir i canviar els elements del seu interior que van caducant, el que implica molts diners afegits en certificacions, material i mà d'obra. Si no ho necessites, sap molt greu llençar els diners... Doncs bé, vaig enviar una instància al Capità explicant-li que jo no navegava a menys de tres milles, com autoritzava, sinó a una. És a dir, tenia més seguretat que la que ell entenia que es podia assumir sense balsa. A més, li preguntava que quina explicació em donava al fet que, navegant a les mateixes aigües i, per tant, a les mateixes condicions de bon o mal temps, la meva embarcació necessites balsa i una de més petita, per tant menys estable i menys segura, no la necessites? El criteri emprat hauria d’ésser la distància de la costa o la perillositat de la navegació, es evident. Per tant, en tot cas haurien de ser les embarcacions que van a més de 3 milles de la costa o les que tinguin menys de x metres. Ho deu entendre tothom, perquè és lògic, no? Acabava la meva instància dient: si vol, tallaré aquests 7 cm. però òbviament l'únic que aconseguiria seria una barca més lletja però en cap cas, més segura. Absurd i ridícul! Aquests arguments son irrevocables.
Abans d'ahir, vaig rebre la resposta. Es va limitar a dir que no em donava l'excempció perquè la barca passava 7 cm. del que ell demanava, sense més. I és que no podia dir més, perquè no tenia cap argument. I no es que ell no pugui saltar-se la normativa perquè li vingui de dalt; la fa ell, la normativa; la pot modificar si vol, augmentar, canviar, endurir, fer les excepcions i consideracions que ell vulgui... però no vol. Com s'haura d'anomenar això? Mala fe? Això enfonsa anímicament a una persona que, carregada de raó, s'ha de sotmetre a la seva voluntat. Les normes s'han de fer aplicar per damunt de tot amb sentit comú. La voluntat de l'administració hauria de ser sempre ajudar al ciutadà i no pas enfonsar-lo. El que està passant és indignant i una vergonya. Traieu-ne les vostres pròpies conclusions...
Molt agraït, Miquel

La normativa


Si és el primer cop que visites aquest blog, llegeix primer "De què hem de salvar el pescador Miquel".

Aquest document que podeu descarregar és la Resolució feta pel Capità Marítim de Palamós:

Criteris generals per a la determinació de les tripulacions mínimes en bastiments de pesca en base a ports de la Capitania Marítima de Palamós.

Aquesta que us podeu descarregar en el següent enllaç és la normativa que era vigent en el moment de construir la barca i fins 2007:

Anexo II. Buques pesqueros (tripulación).

dimecres, 18 de març del 2009

Mostra de suport.

Aquest missatge va arribar a la bústia del blog i es publica amb consentiment de l'autor. És una de les mostres de suport rebudes a banda de totes les que ja podeu veure en els comentaris del blog.

Miquel,
T'acabo de veure a la TV, i no hi pogut esperar per escriure un comentari al teu blog i adreçar te aquestes lletres,Soc Capità de la Marina Mercant, de 56 anys, i ja jubilat de La Mar, m'estimo la Mar com el que mes, i al llarg de la meva vida professional m'he trobat davant de tantes injustícies burocràtiques com no to pots imaginar. I sempre els mes inútils son els que estan al front de aquestes "oficines Sinistres" aquestes "Capitanies", per la meva feina he voltat per tot el mon manant petrolers de mides com ja no n'hi han i com pots comprendre las he vist de tots els colors, però no se perquè, les mides mes absurdes les he trobat a l'administració marítima espanyola, tenen tanta por que per salvaguardar se, per si un cas, lo millor es prohibir, i aquesta es la seva única màxima. i la segueixen amb una tenacitat increïble, fins al absurd, sempre han tractat millor als marins d'esbarjo que al professionals, estan deixant la pesca en mans de industrials sense anima ni amor al Mar, només esquilmant lo tant com puguin abans de que s'acabi del tot.
Ànims Miquel i m’agradaria poder fer alguna cosa mes, si vols algo estic a la teva disposició.

dimarts, 17 de març del 2009

No pesca perquè no el deixen


Feu click aquí per veure el vídeo de l'entrevista que li van fer a en Miquel a Els matins de TV3.

Accions dutes a terme fins dimarts 17 de març.

Si és el primer cop que visites aquest blog, llegeix primer "De què hem de salvar el pescador Miquel".

Hem contactat amb els parlamentaris de la circumscripció de Girona que tenen correu electrònic, que son aquests:

Pere Bosch, ERC.
Pia Bosch. PSC.
Lluís Postigo. ICV.
Carles Puigdemont. CDC.
Elena Ribera. UDC.
Pere Vigo. ERC.
Santi Vila. CDC.

De moment, ens ha contestat la senyora Pia Bosch que ens ha dit que ha passat el nostre cas a la Direcció General de Pesca on li han dit que estan treballant per resoldre la situació.

També hem escrit a l’Artur Mas arran de veure al seu videobloc que manifestava un gran interès per les empreses i la conservació dels llocs de treball. Encara no hem rebut resposta tot i que l’esperem amb gran interès.

Com ja sabeu, hem enviat una queixa al Síndic de Greuges. Estem pendents de la seva resolució després que hagi fet les investigacions i gestions pertinents. En el moment de penjar aquesta entrada, encara no en tenim cap notícia.

Ens hem posat també en contacte amb diversos mitjans de comunicació catalans. Aquest mateix matí en Miquel ha aparegut al programa Els matins de TV3 per exposar el cas. Tan bon punt puguem, penjarem el vídeo.

Altres mitjans de comunicació s’hi han interessat i, en els propers dies, esperem que aniran apareixent diverses informacions i notícies que enllaçarem des d’aquest blog.
El grup Facebook Salvem el pescador Miquel segueix creixent i rebent mostres de suport. Ajudeu-nos a donar-li difusió!
Moltes gràcies a tothom.

dilluns, 16 de març del 2009

Queixa al Síndic de Greuges

Li hem fet arribar al Síndic aquest escrit:

Soc pescador de professió i des de fa un mes no puc treballar, ni sembla que ho hagi de poder tornar a fer en el futur a causa d’una nova normativa.
Fa pocs anys vaig fer una gran inversió per comprar una barca de pesca per ser pilotada per mi sol, complint rigorosament la normativa vigent i incorporant-hi tots els avenços tecnològics i constructius en matèria de seguretat.
He incorporat tots els nous requeriments que s’han anat fent amb el temps, fins i tot aquells que qualsevol persona amb sentit comú consideraria innecessaris o fins i tot ridículs, tenint en compte que la barca feineja a menys de dos quilòmetres de la costa a l’abadia de Roses a recer dels vents. Sempre he treballat dins de l’estricta legalitat, amb tots els papers en regla.
La meva barca fa 8,07 metres d’eslora total. La normativa vigent fins el moment deia que a partir de 8 metres cal que vagi acompanyat per un altre mariner. Fins el moment l’inspector no m’havia possat impediments perquè aquests 7 cm de més corresponen a un element estètic que pot ser tallat, i així ho hagués fet si m’ho haguessin demanat.
Però a Girona, aquest any, han fet això encara més restrictiu i demanen dos tripulants a partir de 7,5 metres. Deixant de banda que el càlcul de l’eslora és ambigu i que si volguessin – que no volen – podrien aplicar-me un mètode de càlcul que em permetria entrar en la categoria d’embarcacions que sí poden ser pilotades per una sola persona, la realitat és que:
a) la normativa és impossible de complir perquè l’esforç pesquer que pot fer una barca d’aquestes dimensions no pot cobrir el sou de dos persones. Ja va just pel sou d’una. Aquesta nova normativa fa que barques construides complint totes les normatives vigents passin de sobte a no poder-la complir de cap manera i ens genera una gran inseguretat sobre si noves normatives futures invalidaran les inversions que poguem estar fent en aquest moment.
b) la normativa, que se suposa feta per la seguretat del pescador, no te cap fonament estadístic, ni lògic. El risc zero no existeix, però no s’han registrat accidents protagonitzats per pescadors a l’abadia de Roses en dècades. Les característiques de les embarcacions actuals així com les condicions de navegació tan a prop de la costa no indiquen que sigui necessari adoptar aquesta mesura en aquesta zona. Mesura que, d’altra banda, no introdueix cap element objectiu nou en la seguretat. Per il·lustrar l’absurditat de la mesura diré que les embarcacions d’esbarjo van més lluny, dintre de la legalitat, pilotades per una persona amb un títol molt senzill i que segurament te menys experiència i coneixements que qualsevol pescador, i sense la major part d’elements de seguretat que tinc jo a bord. Fins i tot les planxes de windsurf van més lluny... que potser la seva “seguretat” no importa?
c) la mida presa per decidir quines barques necessiten un o dos tripulants és aleatòria: si jo pogués tallar 60 cm de la meva barca, fent-la més petita, seria més segura que ara pilotada per la mateixa persona, amb les mateixes mesures de seguretat i treballant a la mateixa distància de la costa?
Voldria afegir que he fet una instància per via d’urgència al Capità Marítim de Palamós per demanar que es resolgui la meva situació i, malgrat que fins i tot hi vaig anar personalment i que em trobo sense ingressos ni mitjans de subsistència, després de 15 dies no he rebut encara cap resposta.
No essent l’únic afectat per aquesta mesura injusta i absurda, que impedirà a tots els petits pescadors de la zona continuar treballant legalment, li prego que tingui a bé estudiar el cas i fer les intervencions necessàries per la seva resolució.

divendres, 13 de març del 2009

De què hem de salvar el pescador Miquel?


T’imagines que ets un metge vocacional que fa anys i panys que treballa amb totes les titulacions i permisos necessaris i, de sobte, un dia et diuen que ja no estàs qualificat per fer la teva feina perquè ha canviat una normativa? I no hi ha res que puguis fer.
T’imagines que ets un camioner que acaba d’invertir tot el que te en un nou camió amb totes les prestacions i complint estrictament la normativa i, de sobte, un dia et diuen que el teu camió ja no serveix perquè ha canviat una normativa? I no hi ha res que puguis fer.
T’imagines que ets un treballador que treu un jornal ben just i, de sobte, un dia et diuen que per la teva seguretat has de treballar amb un company que no et cal, que fareu la mateixa feina i us repartireu el mateix jornal? I no hi ha res que puguis fer.


Doncs una combinació de totes tres situacions és la que afecta a en Miquel i a molts altres pescadors com ell. Per culpa d’una burocràcia cega i una indiferència funcionarial es veu abocat a la ruïna econòmica i al drama personal.

En Miquel és pescador des de sempre. El seu pare va ser pescador. El seu avi en va ser, i el seu besavi també. La família Roig és una família de pescadors artesanals de l’Alt Empordà fins allà on arriba la memòria.

Quan el pare d’en Miquel es va jubilar, en Miquel va desballestar la barca del seu pare – que només tenia 25 anys, pocs per una barca de pesca – i en va fer una de nova, invertint tot el que tenia, per poder-la portar ell sol. És una barca relativament petita, apta per a un sol pescador i equipada amb tots els avenços tecnològics i constructius, pensada per poder navegar per les perilloses aigües de la costa gallega. Però la barca no s’hi ha enfrontat mai, amb un temporal gallec. La barca feineja per l’abadia de Roses, a recer dels vents i de la mala mar, a menys d’una milla nàutica de la costa (una milla són menys de dos quilòmetres). El pare d’en Miquel, ja jubilat i pescador des dels 14, no recorda cap accident remarcable en l’abadia de Roses protagonitzat per pescadors, malgrat les precàries embarcacions d’aquella època. Però la barca d’en Miquel no és precària. És una barca moderna, equipada amb la última tecnologia, que es va construir segons totes les normatives vigents, i que ha afegit totes les coses noves – i de vegades, ben absurdes – que se li han anat demanant. Entre elles, una farmaciola amb una pila de medicaments, antibiòtics inclosos. (En quina situació un pescador a menys de dos quilòmetres de la costa, que hi arriba en mitja hora, pot necessitar administrar-se urgentment, i per decisió pròpia, un antibiòtic? Sembla que demanen el mateix a un pescador que voreja la platja que a un que se’n va a Terranova). I en Miquel, amb tot d’aparells i utensilis “imprescindibles per la seva seguretat” i un munt de papers en regla, se’n va a pescar mentre les embarcacions dels turistes i els windsurfistes es passegen (sense antibiòtics ni xeringues ni campanes ni bots ni GPS ni acompanyant!!!) molt més mar endins que ell. Si en Miquel inscrivís aquesta embarcació com a embarcació d’esbarjo, podria anar a 60 milles de la costa tranquil·lament. És de sentit comú pensar que un pescador te molts més recursos i experiència que una persona que ho fa com a hobby amb un títol relativament fàcil de treure, o sense cap títol.

Doncs bé, amb tots els medicaments caducats renovats, tots els papers en regla i tot a punt, en Miquel se’n va a renovar la documentació per poder seguir pescant un altre any. Per la seva sorpresa li diuen que no pot anar a pescar amb la seva barca de 8,07 metres d’eslora (i només 6,8 metres d’eslora p.p., que determina la superfície submergida i, per tant, la maniobrabilitat) perquè han canviat la normativa i ara cal que hi vagin dos mariners “per seguretat”. Això s’aplica primer per barques de més de 8 metres “d’eslora L”– i en Miquel es planteja tallar-ne 7 cm a la seva!


El resultat hauria estat, com es veu a la imatge, una barca menys estètica i no per això més segura, però acomplint llavors fidelment la normativa. Absurd.

Després no, després resulta que a Girona són 7,5 metres “d’eslora L”. Mig metre ja no el pot tallar, és clar. La normativa no és clara respecte a com es calcula aquesta misteriosa “eslora L”. En Miquel investiga en tots els documents oficials, s’entrevista amb totes les autoritats competents, fa instàncies amb caràcter urgent... Però la resposta és la indiferència i li arriben a dir que, tot i que els documents oficials diuen que per barques de menys de 15 metres “es podria” considerar com a “eslora L” el 80% de l’eslora total (en el seu cas, 6,456 metres), no els dona la gana.

Imagineu la desesperació d’en Miquel quan només sent a dir frases com “això ve de dalt”, “ja tens raó, ja, però és la normativa i t’ha enganxat”, “no hi ha res a fer”, “despatxa per dos mariners i després...”. Després què? Després ves tu sol i arriscat a una multa? No pot despatxar dos mariners, perquè l’esforç pesquer que suporta una barca d’aquestes dimensions no dona per mantenir dues persones. L’estan abocant a actuar il·legalment, però ell no vol. Cap dels afectats per aquesta nova normativa està actualment complint la llei i si surten a pescar ho fan en rebel·lia o sense el segon mariner que han despatxat a instàncies de les autoritats.

Podria desfer-se de la barca i fer-ne una de nova més petita? I qui li diu que d’aquí dos anys no diran que TOTES les barques han de dur dos tripulants? La situació és desesperada. Fa ja un mes que no pot treballar: la hipoteca, les despeses de casa, tot s’acumula. I la situació no sembla tenir sortida. Tots els petits pescadors de la zona estan en la mateixa situació: o quedar-se sense feina o arriscar-se a una multa que els duria a la ruïna per treballar de forma irregular. I la situació encara és més greu quan ens trobem enmig d’una crisi econòmica: trobar ara una feina alternativa, sense experiència laboral prèvia fora del món del mar, amb 40 anys, i amb milers de persones abocades a l’atur és una missió molt difícil.

A la família Roig és segur que en Miquel representa la última generació de pescadors. I també és segur que en Miquel és un dels últims pescadors de les anomenades arts menors. La pesca tradicional te els dies comptats: des que les grans flotes pesqueres han conquerit el Mediterrani, ja no es troba gaire peix i per això els jornals són justos. Ofegar els petits pescadors tradicionals no és la solució per l’esgotament dels recursos marins, ans al contrari. Però si han de morir, al menys deixem-los morir amb dignitat i acabar la seva vida professional sense més arbitrarietats. No permetem que la indiferència d’uns funcionaris i l’aplicació de normatives absurdes deixin a la ruïna totes aquestes famílies.
Si has llegit fins aquí, si us plau, deixa un comentari de suport.