dilluns, 16 de març del 2009

Queixa al Síndic de Greuges

Li hem fet arribar al Síndic aquest escrit:

Soc pescador de professió i des de fa un mes no puc treballar, ni sembla que ho hagi de poder tornar a fer en el futur a causa d’una nova normativa.
Fa pocs anys vaig fer una gran inversió per comprar una barca de pesca per ser pilotada per mi sol, complint rigorosament la normativa vigent i incorporant-hi tots els avenços tecnològics i constructius en matèria de seguretat.
He incorporat tots els nous requeriments que s’han anat fent amb el temps, fins i tot aquells que qualsevol persona amb sentit comú consideraria innecessaris o fins i tot ridículs, tenint en compte que la barca feineja a menys de dos quilòmetres de la costa a l’abadia de Roses a recer dels vents. Sempre he treballat dins de l’estricta legalitat, amb tots els papers en regla.
La meva barca fa 8,07 metres d’eslora total. La normativa vigent fins el moment deia que a partir de 8 metres cal que vagi acompanyat per un altre mariner. Fins el moment l’inspector no m’havia possat impediments perquè aquests 7 cm de més corresponen a un element estètic que pot ser tallat, i així ho hagués fet si m’ho haguessin demanat.
Però a Girona, aquest any, han fet això encara més restrictiu i demanen dos tripulants a partir de 7,5 metres. Deixant de banda que el càlcul de l’eslora és ambigu i que si volguessin – que no volen – podrien aplicar-me un mètode de càlcul que em permetria entrar en la categoria d’embarcacions que sí poden ser pilotades per una sola persona, la realitat és que:
a) la normativa és impossible de complir perquè l’esforç pesquer que pot fer una barca d’aquestes dimensions no pot cobrir el sou de dos persones. Ja va just pel sou d’una. Aquesta nova normativa fa que barques construides complint totes les normatives vigents passin de sobte a no poder-la complir de cap manera i ens genera una gran inseguretat sobre si noves normatives futures invalidaran les inversions que poguem estar fent en aquest moment.
b) la normativa, que se suposa feta per la seguretat del pescador, no te cap fonament estadístic, ni lògic. El risc zero no existeix, però no s’han registrat accidents protagonitzats per pescadors a l’abadia de Roses en dècades. Les característiques de les embarcacions actuals així com les condicions de navegació tan a prop de la costa no indiquen que sigui necessari adoptar aquesta mesura en aquesta zona. Mesura que, d’altra banda, no introdueix cap element objectiu nou en la seguretat. Per il·lustrar l’absurditat de la mesura diré que les embarcacions d’esbarjo van més lluny, dintre de la legalitat, pilotades per una persona amb un títol molt senzill i que segurament te menys experiència i coneixements que qualsevol pescador, i sense la major part d’elements de seguretat que tinc jo a bord. Fins i tot les planxes de windsurf van més lluny... que potser la seva “seguretat” no importa?
c) la mida presa per decidir quines barques necessiten un o dos tripulants és aleatòria: si jo pogués tallar 60 cm de la meva barca, fent-la més petita, seria més segura que ara pilotada per la mateixa persona, amb les mateixes mesures de seguretat i treballant a la mateixa distància de la costa?
Voldria afegir que he fet una instància per via d’urgència al Capità Marítim de Palamós per demanar que es resolgui la meva situació i, malgrat que fins i tot hi vaig anar personalment i que em trobo sense ingressos ni mitjans de subsistència, després de 15 dies no he rebut encara cap resposta.
No essent l’únic afectat per aquesta mesura injusta i absurda, que impedirà a tots els petits pescadors de la zona continuar treballant legalment, li prego que tingui a bé estudiar el cas i fer les intervencions necessàries per la seva resolució.

3 comentaris:

  1. Una abraçada, Miquel!
    Molt bona feina.

    ResponElimina
  2. Benvolgut Miquel, bon dia,
    Soc en Joan Morell, diputat de ciu al parlament de Catalunya i el ponent del nostre grup a la llei de pesca, coincidim plenament que la normativa es injusta,ja que deixa sense feina a molts pescadors de Catalunya, estic segur que entre tots, farem que s'imposi el sentit comú.
    atentament
    joan Morell

    ResponElimina